de Paul Rezeanu
Autor al mai multor articole cu materiale inedite despre Brâncuşi, dar şi al unei cărţi despre relaţia caldă a marelui sculptor cu Craiova, Paul Rezeanu, fost director al Muzeului de Artă Craiova şi cunoscător al, aproape, întregii opere brâncuşiene dă, în sfârşit, o monografie exhaustivă despre cel mai important sculptor al secolului XX. Experienţa acumulată în timp, ca şi frecventarea operei, dar şi a celor mai valoroşi specialişti în domeniu l-au determinat pe Paul Rezeanu să se înhame la o muncă pe care, din motive subiective, a amânat-o ani de-a rândul. Din postfaţa acestei cărţi de peste 700 de pagini (Ed. Autograf MJM, 2012) aflăm că lucrarea a fost concepută la îndemnul unui prinţ francez, Leonardo Dolgorouky, deşi nu se precizează de ce a trebuit să fie influenţat în luarea unei astfel de decizii de un străin. Poate că mirajul unei publicări a cărţii în Franţa să fi cântărit în acceptarea acestei provocări. Cert este că Paul Rezeanu a studiat temeinic un munte de informaţii despre Brâncuşi, a recitit toate monografiile importante despre sculptor şi, în maniera unui istoric pedant, a dat o lucrare de „cercetare ştiinţifică“. Însă lucrarea de faţă nu este doar o compilaţie conştiincioasă a datelor istorice ştiute despre Brâncuşi, ci prezintă un punct de vedere destul de personal, cu unele precizări inedite despre viaţa şi opera celui care a văzut lumina zilei acum 126 de ani la Hobiţa. Cei nouă ani ai şederii sale la Craiova sunt refăcuţi cu fidelitate de autor: locurile de muncă, anii de şcoală, prieteniile, până la plecarea în Capitală, unde va urma studii superioare de artă, pentru ca apoi să ia calea Occidentului, unde se va afirma ca o personalitate inconfundabilă a artei secolului XX.
Voi exemplifica doar cu câteva dintre descoperirile făcute de Paul Rezeanu în cercetările sale asidue şi care constituie noutăţi sau măcar ex