Cea de a cincea ediţie a Festivalului Undercloud (3-13 septembrie 2012), care a adus pe scenă, cu puţin înaintea începerii stagiunii oficiale, unele dintre cele mai bune spectacole de teatru independent ale ultimilor ani, a venit cu o noutate semnificativă faţă de ediţiile anterioare: o ediţie-concurs, cu un preşedinte onorific – Andrei Şerban – şi un juriu format din George Ivaşcu (directorul Teatrului Metropolis), Coca Bloos (actriţă) şi Monica Andronescu (redactor-şef la revista Yorick). O iniţiativă binevenită, întrucît conferă o notă în plus de profesionalism în ceea ce priveşte proiectele ce vizează teatrul independent, precum şi un spirit accentuat de competiţie. O altă noutate a fost prezentarea, la închiderea ediţiei, a unui spectacol marca Undercloud, la care s-a lucrat într-un timp record – în cele unsprezece zile de festival – şi care nu a intrat în competiţie: 7 blesteme… cerute, făcute şi dezlegate, în regia lui Chris Simion, cu Magda Catone, Andrei Runcanu şi Carla-Maria Teaha, plus dansatorii Irina Strungăreanu şi Florin Munteanu, şi care deocamdată se va juca pe scena de la MŢR. Cele douăzeci de spectacole prezentate în cadrul festivalului au fost alese atît din repertoriul unor teatre precum Act sau chiar TNB (Fata din curcubeu, în regia Liei Bugnar, în cadrul proiectului „Sala 99“), cît şi din producţii ale unor companii teatrale mai mici, plus o producţie UNATC, Dragonul de aur, Master, anul II, Regie-teatru, coordonat de Alexa Visarion şi în regia Ioanei Petre. Majoritatea comedii (sau tragicomedii), spectacolele selectate anul acesta în Undercloud au mers de la un comic mai spumos, uneori strident, la unul subtil, dublat de o notă meditativă şi de o încărcătură simbolică puternică. Astfel, dacă în Mă mut la mama, construcţia amintea de un tip de umor întîlnit în sitcomurile româneşti, în XXL sau înDumnezeul de a doua zi, comicul alunecă îns