Mii de microbuze şi autobuze circulă ilegal în România, fenomenul fiind întâlnit mai ales în municipiile reşedinţă de judeţ şi în special pe traseele care converg spre marile aglomerări urbane. Utilizarea autovehiculelor neînregistrate, dar şi a celor care transportă călători peste capacitatea maximă admisă, duce evaziunea fiscală la cote alarmante, fapt ce se traduce prin pierderi uriaşe la bugetul de stat.
Cele mai recente date care privesc transporturile ilegale de persoane au fost date publicității de Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), şi Daniel Mazilu, subsecretarul general al Asociaţiei Române pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI).
“Dacă ne referim la autovehicule neînregistrate, la cele modificate care transportă peste capacitate, sau la cele cu inspecţia tehnică expirată, cifra ar putea depăşi câteva mii, procent deloc de neglijat. Dacă ne referim la conducătorii auto care nu deţin atestate sau alte aprobări necesare, aveam iarăşi o anumită sumă. Fenomenul este foarte grav şi ar trebui să preocupe autorităţile în cel mai înalt grad. Legea transporturilor ar trebui regândită, în aşa fel încât siguranţa călătorilor să reprezinte piatra de temelie. Nici confortul nu trebuie neglijat, fiindcă nu mai suntem la 1900”, afirmă Daniel Mazilu, subsecretarul general al ARTRI.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, susţine că pirateria se practică în toată ţara, însă mai frecvent în municipiile reşedinţă de judeţ şi în special pe traseele care converg spre marile aglomerări urbane.
„Fenomenul pirateriei se practică în toată ţara, însă aş putea da ca exemplu mai ales transportul între municipiul Bucureşti şi municipiile apropiate: Călăraşi, Olteniţa, Giurgiu, Târgovişte, dar şi transportul de persoane practicat în Braşov, Galaţi, Brăila, Iaşi, Timişoara etc.