Investiţiile în rafinăria Petromidia au permis Grupului Rompetrol să reducă din costurile de rafinare şi să crească marjele, cu un beneficiu economic de 80 de milioane de dolari pe an, potrivit lui Zhanat Tussupbekov, director general executiv al Grupului Rompetrol (TRG), citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, Rompetrol are una dintre cele mai moderne rafinării din regiune - Petromidia: "Procentul de rafinare atinge 96%, ceea ce înseamnă că există foarte puţine produse reziduale, fără valoare, în coşul nostru de produse petroliere. Rafinăria produce în special motorină şi benzină Euro 5, care sunt distribuite prin reţeaua noastră de vânzări în România, Bulgaria, Georgia, Moldova, Franţa şi Spania".
Zhanat Tussupbekov mai spune că situaţia curentă în sectorul european de rafinare împiedică Rompetrol să profite la maximum de pe urma avantajelor pe care le are: "Aşa cum ştiţi, Europa are un surplus al capacităţii de rafinare, lucru amplificat şi de cererea redusă pentru combustibil pe fondul crizei financiare internaţionale. În acelaşi timp, cererea pentru motorină este cu mult pes-te cea de benzină, lucru care are un impact negativ asupra multor rafinării din Europa, forţându-le să-şi reducă producţia sau chiar să se închidă.
Trebuie să adaug că marjele nete de rafinare (diferenţa între preţul produselor petroliere şi preţul petrolului, ţinând cont şi de costurile de rafinare) au căzut de la o medie de 6,6 dolari/baril în 2007, până la 0,6 dolari/baril la finele lui 2011.
Punctele slabe ale companiei în timpul crizei au avut un efect imediat asupra performanţelor generale - o structură de costuri ineficientă, combinată cu o structură logistică şi o reţea de distribuţie subdezvoltate".
* Potenţialul de dezvoltare al KazMunayGas în Europa
Potrivit lui Zhanat Tussupbekov, producţia anuală de petrol a Kazahstanului se ridică la aproape