• un viitor parlamentar va trebui să scoată din buzunar câteva miliarde pentru a-şi susţine efortul electoral
Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie se apropie, iar politicienii ce vor fi implicaţi în această luptă îşi fac deja calcule financiare. Trebuie spus că la partid şi-n acte vor fi evidenţiate nişte sume care gravitează în jurul a 7 – 800 milioane de lei vechi, însă cheltuielile ce se vor face de către un viitor deputat sau senator sunt de cel puţin cinci ori mai mari. Cum stau, în mod real, lucrurile? Pentru materiale promoţionale – bannere pentru fiecare localitate a colegiului în care candidează, pliante, broşuri, brichete, veste, fulare şi şepci – se cheltuiesc peste un miliard de lei vechi. Asta dacă politicianul „are intrare” la una din firmele care execută astfel de comenzi, în regim de urgenţă. Ca şi în campaniile anterioare, se vor folosi şi mijloace nepermise - mese câmpeneşti, plase cu alimente, excursii la obiectivele turistice din zonă, premii inventate. Costul total al acestora sare fără probleme de-un miliard de lei vechi, având în vedere că pentru fiecare comună a unui colegiu trebui alocaţi măcar 50 milioane de lei vechi. Presa are, evident, rolul său, aşa că articolele publicitare vor trebui achitate. Un „contract de campanie” are caracteristici speciale, având în vedere că viitorul parlamentar trebuie surprins la diferite evenimente din localităţile colegiului său, trebuie mediatizat programul său. Pentru trei publicaţii cu impact serios în judeţ şi una dintre televiziunile locale, un candidat la parlamentare va trebuie să cheltuiască peste 600 milioane lei vechi. Calculele de mai sus privesc, în principiu, candidatura unui politician într-un colegiu pentru Camera Deputaţilor. În acest timp, un candidat pentru Senat va trebui să scoată aproape dublu din buzunar, având în vedere că num