Gara de Nord din Capitală împlinește astăzi 140 de ani de la inaugurare. Principalul nod feroviar din România a avut un destin impresionant și a rămas în picioare, în ciuda bombardamentelor din 1944 și inițiativei ceaușiste de a o demola.
Povestea Gării de Nord din București ia naștere pe 10 septembrie 1868, când, în prezența domnitorului Carol I se așează prima piatră de temelie a clădirii. Gara este inaugurată pe 25 septembrie 1872, când se deschide circulația feroviară pe linia Roman-Galați-București-Pitești. La început, stația primește numele de Gara Târgoviște - Calea Griviței de astăzi purta, pe atunci, numele de Calea Târgoviștei. Abia în 1888, gara primește denumirea actuală. Inițial, această stație nu era concepută pentru a deveni principal gară Bucureștiului. Însă, cu trecerea anilor, aceasta devine cel mai important nod feroviar atât al Capitalei, cât și al României. Construită între anii 1868-1972, clădirea are formă de U și conține două corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular. De-a lungul timpului, edificiul a suferit însă diverse modificări.
CLICK pe fotogalerie pentru mai multe imagini cu Gara de Nord!
Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, în 1928 având șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri. Din august 1944 s-au refacut instalațiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite pentru a se obține lungimi utile de 350 demetri.Perioada dintre 1950 și 1990 a cunoscut o creștere foarte mare a traficului feroviar, dar din anul 1990 numărul călătorilor a început să scadă considerabil, proces care s-a manifestat în întreaga țară. La un pas să fie rasă de pe fața pământului Gara de Nord a fost martora multor evenimente istorice însemnate, de la vizita Țarului Alexandrul al II-lea al Rusiei din 1877, până la întoarcerea în țară a