Premiera spectacolului “România 21”, de Ştefan Peca, în regia lui Andi Gherghe, realizat în cadrul proiectului „Dialog Intercultural prin prisma Teatrului Contemporan”, derulat de Yorick Studio, a avut loc duminică, 23 septembrie, ora 18.00, la Sala Studio. „România 21” arată bine, chiar dacă România descrisă în spectacol iese şifonată. Totuşi, duritatea replicilor este atenuată mult de ritmul vioi al spectacolului, de stilul fragmentat al textului şi de tonul ludic în care a fost montat. Având în vedere că s-a jucat în limba maghiară, traducerea proiectată pe un norişor, mică şi neclară, mi-a îngreunat puţin urmărirea spectacolului. România 21 se joacă cu spectatorii pe scenă, aproape de actori şi de spaţiul de joc, o platformă rotundă rotativă, care, pusă în mişcare, dădea impresia integrării personajelor într-o horă continuă, cu un axis mundi reprezentat de un stâlp de curent, din lemn, altoit cu un cuib de barză. Un inedit obiect-personaj a fost o oaie, Mioriţa, demensiunea exagerată a acesteia, şi vorbele lui Dumnezeu care se auzeau din gura ei, subliniind importanţa clişeului/mitului mioritic în economia spectacolului şi a spiritului neaoş. Textul lui Ştefan Peca, în tendinţa teatrului contmporan şi sub „egida” postmodernismului, nu urmăreşte o evoluţie liniară a personajelor, cu acumulări psihologice, mergând exclusiv pe deconstrucţia, unui astfel de posibil fir epic, exagerându-l într-un registru satiric. De aici, dar şi datorită montării lui Andi Gherghe, spectacolul e unul foarte viu, care tratează un subiect spinos şi serios până la urmă, dar ducându-l pe culmile ridicolului, te-njură şi tu râzi. Sursa foto: pagina de facebook a lui Andi Gherghe Premiera spectacolului “România 21”, de Ştefan Peca, în regia lui Andi Gherghe, realizat în cadrul proiectului „Dialog Intercultural prin prisma Teatrului Contemporan”, derulat de Yorick Studio, a avut loc duminică