Cea mai noua modificare a Codului Fiscal a venit prin ordonanta de Guvern la sfarsitul lunii august si introduce plata TVA la incasarea totala sau partiala a facturilor emise de firme cu o cifra de afaceri care nu depaseste 2,25 milioane lei. Cat de pregatite sunt firmele?
Pentru facturile care nu au fost incasate in termen de 90 de zile calendaristice, ordonanta prevede ca TVA intervine in cea de-a 90-a zi de la data emiterii facturii.
”Acest nou sistem poate insemna atat o oportunitate prin efectul pozitiv asupra numerarului companiilor furnizoare sau prestatoare, dar poate determina in acelasi timp o intarziere in exercitarea dreptului de deducere a TVA pentru companiile care achizitioneaza bunuri si servicii”, sustine Ioana Iorgulescu, senior manager in cadrul departamentului de asistenta fiscala si juridica al Ernst & Young Romania.
”In acest scurt timp ramas pana la introducerea sistemului la 1 ianuarie 2013, agentii economici trebuie in primul rand sa inteleaga sistemul si sa determine daca le este aplicabil, nu numai din perspectiva vanzarilor, dar si a achizitiilor de la furnizorii care il aplica”, mai spune Iorgulescu.
Ea este de parere ca implicatiile pentru companiile care vor fi obligate sa adere la acest sistem sunt insa mai extinse si trebuie adresate cu o atentie deosebita.
Procedurile interne de facturare si raportare trebuie revizuite pentru a raspunde noilor cerinte de monitorizare. Mai mult decat atat, sistemele IT vor necesita recalibrari care implica eforturi si costuri ce nu au fost probabil planificate pentru perioada urmatoare.
”Companiile cu care lucram in Romania fac eforturi pentru a intelege implementarea noului sistem, insa ne-au impartasit mai multe neclaritati care trebuie analizate”, afirma Ioana Iorgulescu.
Guvernul estimeaza o crestere cu 0,5% a PIB i