Aceeași călătorie cu un tren privat este mai ieftină decât la stat. Eliminarea blatiştilor, dar şi subvenţiile consistente de la stat reprezintă reţeta succesului. Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
În timp ce compania CFR se afundă pe zi ce trece în datorii, operatorii feroviari privaţi prosperă, fără a face rabat de la calitate.
Așa se face că trenurile regiei de stat sunt în continuare pline de călători fără bilet, în timp ce în cazul celor private, eliminarea „blatiştilor” a dus la înjumătăţirea tarifelor pe majoritatea rutelor.
Dacă particularii se rezumă la a pune succesul pe seama eliminării rutelor nerentabile și a călătoriilor frauduloase, ceferiştii spun că este mai mult decât atât: privaţii primesc subvenţii de la stat de două ori mai mari decât primește compania CFR Călători, deși aceasta din urmă are cheltuieli de exploatare mai mari.
Particularii s-au băgat şi pe liniile principale
Printr-o Hotărâre de Guvern din 2007, statul a permis CFR-ului să închirieze o parte din structura feroviară şi altor operatori. Iniţial era vorba despre traseele terminale considerate găuri negre pentru CFR, însă, cu timpul, firmele private au acaparat şi linii principale din Oltenia, Moldova și zona de vest a țării.
În prezent, merg pe şinele patriei şapte operatori privaţi, cărora CFR le-a închiriat mii de kilometri de cale ferată, pe o perioadă de 5-10 ani, considerată drept o perioadă de amortizare a chletuielilor pe care feroviarii privați le fac cu reparațiile și inestițiile. Regiotrans Braşov, cel mai mare transportator privat, are o bază de 400 de trenuri şi continuă să se extindă.
Sumele încasate de operatorul braşovean au crescut de zece ori în trei ani, de la 800.000 de lei, în 2008, la peste 8 milioane de lei, în 2011, în timp ce pierderile CFR-ului în prima jumătate a acestui an ajung la 300 de milioane de lei, cu 60% mai mari dec