Prima ediţie a Festivalului Internaţional al Orchestrelor Radio se desfăşoară în perioada 23-29 septembrie la Bucureşti. Avîndu-l director artistic pe renumitul pianist şi dirijor Christian Zacharias, festivalul organizat de Radio România ne dă întîlnire cu cîteva dintre cele mai importante orchestre radio şi cu artişti celebri precum mezzosoprana Ruxandra Donose sau violonistul Maxim Vengerov.
De ce un festival al orchestrelor radio?
Ideea este într-un fel firească, pentru că în sistemul european multe radiodifuziuni au încă orchestre proprii. Acum douăzeci de ani, toate radiourile publice aveau ansambluri muzicale. Astăzi există mai puţine orchestre radio, dar toate sînt de elită.
Cum se explică faptul că radiourile publice au şi orchestre?
Atunci cînd s-au înfiinţat radiourile publice, la începutul secolului XX, era mai eficient ca orchestrele să cînte în studiouri, iar concertele să se transmită în direct. Soluţii tehnice pentru a înregistra (şi redifuza) muzica erau mai complicate. La începutul anilor ’30, în România au apărut şi concertele publice ale orchestrei radio, pentru ca mai tîrziu să se contureze o stagiune proprie, în paralel cu programul de concerte radiofonice. În zilele noastre, rolurile s-au inversat. Cea mai mare parte a muzicii difuzate la radio este preînregistrată, aşa că orchestrele radio sînt mult mai active în plan concertistic. Multe radiouri europene au renunţat la a mai întreţine orchestrele, dar acolo unde sînt de foarte bun nivel – cum este, din fericire, cazul şi la noi – au rămas.
Ce poate face un post public de radio pentru a promova muzica clasică?
În această privinţă, etalonul este BBC. Postul britanic e modelul în materie de ştiri, dar şi în difuzarea muzicii clasice de calitate. În România, postul public e singurul care transmite muzică clasică. Sper că vom reuşi să ne seducem ascultătorii