Peste doi ani, profesorii de fizică ar putea preda pe baza unei reţete care îi va face pe elevi să aştepte lecţia cu sufl etul la gură. Totul depinde de disponibilitatea dascălilor şi de sprijinul Ministerului Educaţiei.
”Cum se face că, oricât de grele ar fi, vapoarele plutesc pe apă, dar pietrele, nu?" O lecţie de fizică ce începe cu o întrebare de acest fel are toate şansele să captiveze elevii, iar dacă profesorul ştie "reţeta" completă cu care să le menţină interesul pe tot parcursul orei, ei pleacă acasă cu lecţia învăţată.
Un proiect pilot de predare interactivă, pe un model importat din străinătate şi adaptat sistemului românesc, a fost implementat în aproape 60 de şcoli şi licee din ţară, timp de 13 săptămâni, iar rezultatele au fost prezentate ieri.
Peste 80% dintre elevii participanţi la proiect au apreciat că lecţiile au fost mai interesante decât cele clasice, iar cel mai mare avantaj indicat de ei a fost faptul că au înţeles mai bine fenomenele fizice studiate.
De asemenea, copiii au spus că noua abordare a lecţiilor i-a ajutat să înţeleagă la ce foloseşte studiul fizicii şi le-a permis să folosească, în căutarea soluţiilor, şi cunoştinţe dobândite la alte materii.
Practic, lecţiile ieşite din tipare urmăresc centrarea pe elev şi formarea de competenţe. Se pleacă de la experienţele de viaţă ale copiilor sau de la o curiozitate a naturii şi, pe parcursul orei, profesorul îi ghidează spre soluţiile şi răspunsurile corecte.
Realizat de Centrul Educaţia 2000+ şi Societatea Română de Fizică, având sprijinul Romanian-American Foundation, proiectul este un pas important în procesul de reformă a curriculumului pentru ştiinţe.
Dacă Ministerul Educaţiei aprobă demersul, proiectul va fi implementat în toate şcolile din România, în circa doi ani, după cum spune Radu Zlati, consilier al ministrului Educaţiei.
Reforma real