Discuţiile despre înlocuirea flotei aeriene a Armatei Române, formată exclusiv din MiG-uri ruseşti a căror resursă de zbor expiră începând de anul viitor, durează de mai mult de 4 ani. De la planurile măreţe de achiziţie a 48 de avioane multirol noi, valabile înainte de declanşarea crizei economico-financiare, oficialii români au ajuns astăzi să se mulţumească cu 12 avioane second-hand. Dincolo de discuţii, realitatea din teren impune o decizie urgentă, aşa cum au stabilit de altfel şi membrii CSAT, astăzi. În acest moment, România nu îşi poate îndeplini obligaţiile internaţionale, ca stat membru NATO, în special în ce priveşte misiunile de poliţie aeriană.
În şedinţa CSAT de joi, s-a stabilit că avioanele multirol vor fi achiziţionate în etape, însă Guvernul trebuie să aloce de urgenţă bani pentru această achiziţie. Singura condiţionalitate impusă de CSAT a fost ca avioanele să fie de generaţia a 4-a, care să asigure tranziţia la aparate de generaţia a 5-a şi să fie compatibile cu standardele de operare ale NATO, au explicat pentru gândul surse oficiale.
Variantele de achiziţie cu care Ministerul Apărării lucra până astăzi erau fie din Portugalia, fie din Olanda, şi se referă la 12 avioane F-16 second-hand. Duminica trecută, ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, declara într-o emisiune a postului de televiziune B1 că avioanele vor fi cumpărate din Portugalia şi că achiziţia va costa în jur de 600 de milioane de dolari. Avioanele respective ar avea folosită mai puţin de jumătate din resursa de zbor, astfel că ar fi capabile să zboare încă 4.000-4.500 de ore.
Surse oficiale au declarat astăzi pentru gândul că Portugalia a rămas singura variantă de lucru, pentru că armata olandeză a vândut avioanele disponibile Iordaniei.
2008: Cinci mari producători de avioane peţeau România
În urmă cu mai mult de patru ani, discuţiile la nivel în