Una dintre cele mai aşteptate expoziţii ale anului, „Gustav Klimt & Künstlerkompagnie“ a avut recent vernisajul la Castelul Peleş din Sinaia. Detalii despre lucrările prezentate în cadrul manifestării – ce se desfăşoară până la jumătatea lunii decembrie – ne oferă dl dr. Mihail Călin.
Precedată de o lungă şi inspirată campanie de promovare, expoziţia temporară „Gustav Klimt & Künstlerkompagnie“, ce marchează 150 de ani de la naşterea artistului, a avut, în sfârşit, vernisajul weekendul trecut, la Castelul Peleş. Prezentarea lucrărilor – realizate alături de Ernst Klimt şi Frantz Matsch între 1883 şi 1886, pentru decorarea reşedinţei de vară a regelui Carol I – aduce în prim-plan opera de tinereţe, mai puţin cunoscută, a celebrului pictor. De altfel, în 1948, o comisie de inventariere considera aceste opere (ca şi pe cele ale lui Alphonse Mucha, de la Pelişor) drept pictură secundară sau chiar fără valoare, reevaluarea lor având loc abia în anii ’70 ai secolului trecut. Existenţa la castelul din Sinaia a unor picturi semnate de Klimt este, probabil, o su Publicitate rpriză pentru mulţi dintre vizitatorii săi, cel puţin în anii trecuţi ele fiind ori omise, ori menţionate în treacăt, în cursul tururilor ghidate. Lucrările realizate de Künstlerkompagnie la Peleş sunt structurate în trei programe decorative. Primul este cel de copii după picturi ale unor mari maeştri – Rembrandt, Tiţian, Velasquez, Anton van Dyck –, aflate în jurul anului 1885 la Kunsthistorisches Museum din Viena. Al doilea, galeria de strămoşi ai regelui Carol I, prin care se atestă vechimea familiei sale şi se evocă trecutul glorios al acesteia, este compus din nouă picturi realizate de Gustav Klimt şi Franz Matsch; lucrările mobile ale celor doi, amplasate iniţial în vestibul, sunt expuse în original, alte trei, realizate de Klimt, ce fac parte din decoraţia fixă a Casei scării de