- Social - nr. 188 / 27 Septembrie, 2012 Peste numai cateva zile, duminica, 30 septembrie, se vor implini 38 de ani de cand, peste munti, paduri si ape, constructorii-drumari ai tarii inaugurau una dintre cele mai temerare creatii ingineresti in domeniul drumurilor: artera strategica si turistica rutiera care avea sa devina una dintre cele mai dificile, spectaculoase si frumoase sosele asfaltate ale lumii moderne. Ea traverseaza de o parte si de alta Muntii Fagaras, legand doua legendare tinuturi istorice romanesti: Transilvania si Muntenia. Fiind atat de dificila, si avand numeroase portiuni in care se adevereste zicala ca esti "cu capul in nori”, perioada permisa pentru circulatie rutiera este determinata atat de prognoza meteorologica, cat si de traditia, veche de peste trei decenii. Ca urmare, drumarii tarii mentin Transfagarasanul deschis doar in intervalul calendaristic anual cuprins intre datele de 1 iulie si 1 noiembrie, soseaua fiind practicabila, fara prea mari riscuri, doar 4 luni pe an. Pentru ca "portile ei ferecate”, situate deoparte si de alta a Muntilor Fagaras, se deschid, la figurat vorbind, doar atunci cand in caldarile adanci ale crevaselor muntelui se mai vad doar mici pete albe de zapada. Apoi, tarziu in toamna, exact dupa trecerea a 132 de zile, cand iarna timpuriu incepe a pune stapanire pe crestele inalte ale muntilor, din nou se inchid acele porti ale soselei. Ele sunt situate in apropierea Complexului Turistic Balea-Cascada (din judetul Sibiu) si imediat dupa Barajul Hidroneregetic "Vidraru”(din directia Pitesti-Curtea de Arges). Pentru "frecventi vizitatori ai muntelui”: cabanieri, salvamontisti, padurari, silvicultori, retelisti-energeticeni, turisti, schiori, militari-vanatori de munte, vanatori de trofee cinegetice, miri si mirese, nuntasi, preoti si medici, urmeaza 8 luni de "calatorii”, printre nori si ceata, precum si in decorul alb