Flota americană de avioane fără pilot urmează să fie înlocuită cu o nouă generaţie de roboţi mai rapizi şi mai inteligenţi care vor opera fără intervenţia umană, beneficiind de o autonomie tot mai mare, care impune numeroase probleme morale şi juridice, relatează AFP.
La ora actuală, avioanele fără pilot de tip Predator şi Reaper sunt controlate, uneori la o distanţă de mii de kilometri, de către un pilot prin intermediul unei manşe. Însă, în contxtul investiţiilor masive ale Pentagonului în "autonomia" sistemelor de armament robotizate, oamenii de ştiinţă prevăd că, în viitor, dispozitive aeriene, terestre sau submarine vor opera cot la cot cu omul, cu o supervizare minimă.
"Înainte erau oarbe, surde şi proaste. Acum începem să le facem să vadă, să audă şi să simtă", explică Mark Maybury, conducătorul cercetătorilor din cadrul forţelor aeriene americane, potrivit căruia oamenii vor mai interveni doar pentru a da un ordin punctual.
În opinia lui Peter Singer, un expert în armament robotic şi autorul lucrării "Wired for War", rolul omului "trece de la cel de operator la distanţă la cel de supervizor sau «manager», care lasă tot mai mult frâiele" robotului.
În pofida progreselor tehnologice, Pentagonul dă asigurări că utilizarea armamentului va rămâne sub controlul omului.
"Progresele permise prin ştiinţă, nevoile politice şi de pe câmpul de luptă ne conduc în ţinuturi unde juristul nu este încă pregătit să meargă", constată totuşi Peter Singer.
În următorul deceniu, progresele informatice ar urma să permită avioanelor fără pilot să zboare în mod autonom, ca "extreme robotice" ale avioanelor clasice, prevede Werner Dham, un fost conducător al cercetătorilor din cadrul forţelor aeriene.
În deşertul din Arizona (sud-vest) au început deja experimente cu elicoptere de atac de tip Apache, care zboară în formaţie cu elicoptere