Regizorii spun că oamenii simpli primesc de la 10 până la 100 de euro pentru o filmare, iar în cazul vedetelor suma are mai multe zerouri. Popularitatea face diferenţa.
Ne recomandă unde să ne păstrăm banii şi să facem cumpărături, ce haine să purtăm, la ce operator de telefonie să ne abonăm sau ce cafea să bem. Sunt personajele care apar în spoturi publicitare. Oameni de creaţie, vedete, copii sau simpli cetăţeni, toţi pot deveni actori pentru câteva secunde. Am încercat să aflăm cât de bună este publicitatea din Moldova, dar şi cum sunt remuneraţi cei care promovează produsele la televizor.
Creatorii de publicitate susţin că în ţara noastră piaţa este destul de dezvoltată, însă ar fi loc de mai multă creativitate. „Înainte nu aveam echipament, operatori sau «case de idei». Acum, nu există lucruri pe care nu le poţi găsi în Republica Moldova. Mai avem publicitatea primitivă la TV, dar aceasta va dispărea deoarece consumatorul are cu ce să compare", crede regizorul Igor Cobileanski.
RECLAME DE NOTA CINCI CU PLUS
De regulă, bugetul pentru reclamă este direct proporţional cu veniturile companiei. „În general, un spot poate costa şi 150.000 de euro. În Moldova există însă un preţ mediu, care variază între 2.500 şi 7.000 de euro. Totul depinde de client", spune Cobileanski.
Tot clientul decide în ultimă instanţă care va fi scenariul spotului. „Există scenarii trăsnite, dar la televizor ajung reclame slabe, de nota cinci cu plus. Asta pentru că managerii companiilor se autocenzurează. Ei cred că mesajul trebuie simplificat la maxim, deşi moldovenii le înţeleg foarte bine şi pe cele complicate. De aceea nu avem publicitate creativă, ca peste hotare", explică regizorul Viorel Mardare.
IAU BANI ŞI-ŞI FAC IMAGINE
Chiar şi aşa, reclama aduce venituri bune studiourilor de la noi şi le permite să rămână pe linia de plutire, în condiţiile