Astra Film Festival este locul în care, de aproape 20 de ani, se pot vedea documentarele făcute în România de către autori români şi străini laolaltă. Selecţia de 30 de documentare filmate în România, în ultimii ani, şi care va fi prezentată la ediţia de anul acesta, este o radiografie a societăţii româneşti, care nu ocoleşte subiectele sensibile şi întrebările provocatoare.
Prin filmele româneşti care rulează o săptămână la Sibiu se conturează o imagine foarte diversă a României de azi: de la subiecte inedite, cum ar fi tineri în primele zile de libertate după ani de detenţie (Turn off the lights, de Ivana Mladenovic), sau viaţa unei tinere rome cerşetoare, de-a lungul unui an, în Helsinki (Helping Mihaela, de Hanna Maylett), sau frământările lui Sumna, o fată de 20 de ani din Israel, care îşi caută mama biologică în Bucureşti, fiind adoptată de acolo pe când era bebeluş (Sumna’s letter, de Hadar Kleinman-Zadock), până la subiecte din istoria recentă a României, cum ar fi sinteza evenimentelor din decembrie 1989 (Piepturi goale, buzunare pline, de Cornel Mihalache), şi la privatizările recente, defectuoase, ale unor fabrici româneşti (Crucile fabricilor seculare, al regizoarei Baiardi Gabriela).
Programul filmelor româneşti promite o experienţă de cinema pe măsură, fiecare film având o altă abordare cinematografică, acoperind toată gama, de la filme de autor, la docudramă, documentare de televiziune, eseuri, documentare de artă şi la documentar observaţional .
Poveşti pe teme actuale
Efectele migraţiei de muncă a românilor în Spania, povestită din perspectiva a două fete dintr-un sat din Maramureş, le vom observa în documentarul Aici... adică acolo, al regizoarei Laura Căpăţână-Juller, difuzat în premieră la Astra Film Festival. Filmul Common Ground, o producţie belgiană din 2012, ne oferă ocazia de a vedea viaţa la bloc