Economiştii au dezbătul ieri problemele fiscale. Cele mai multe situaţii incerte le-a ridicat legislaţia privind plata TVA la încasarea facturii.
Compania de consultanţă fiscală şi audit, Professional Consulting, a organizat ieri, la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie a judeţului Dolj, un seminar dedicat contabililor şi directorilor economici din firmele doljene, având ca temă modificările fiscale din anul 2012 şi modul în care se aplică acestea în practică.
Experţii de la Professional Consulting au prezentat auditoriului cele mai importante modificări aduse Codului Fiscal prin actele normative emise pe finalul lui 2011, dar şi în 2012. Cele mai aprige dezbateri, precum şi cele mai multe semne de întrebare le-a ridicat actul normativ care prevede plata TVA la încasarea facturii pentru firmele care au o cifră de afaceri sub 2,25 milioane de lei anual.
TVA la încasarea facturii, un haos general?
Cele mai multe neclarităţi pentru directorii economici şi economiştii prezenţi la seminar au fost legate de sistemul de plată a TVA la încasarea facturii. De fapt, acest capitol are cele mai mari neclarităţi în legislaţia fiscală publicată până acum. OG nr. 15/2012 stabileşte că la 90 de zile de la emiterea facturii intervine exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată (TVA), adică intervine obligaţia colectării TVA. Firmele care au emis factura trebuie să plătească TVA la stat, fie că au încasat banii, fie că nu i-au încasat. „Dar dacă eu am un contract cu clientul pentru plata la 120 de zile?“, a venit o întrebare din sală. Consultanţii au menţionat că nu contează termenul de plată stabilit între partenerii de afaceri, ci la 90 de zile TVA-ul devine exigibil. Excepţia de la sistemul de plată la încasarea facturii este pentru companiile care folosesc sistemul de taxare inversă (comerţ cu cereale, cu deşeuri etc.) şi la plata parţială sau totală a fac