TURISM RURAL - Asociaţia "Village Life”
Satul românesc devine o destinaţie turistică din ce în ce mai căutată. Dar cine şi cum îl caută e o discuţie complicată. Când prestigiosul ghid turistic internaţional Lonely Planet publica ediţia dedicată României şi descria satul românesc numindu-l - "printre ultimele locuri unde mai există viaţă rurală europeană medievală”, mulţi oameni s-au simţit jigniţi. Adică, ce vor să spună: că suntem înapoiaţi? Dar poate că ceea ce a fost interpretat ca o insultă era de fapt o laudă, un "în sfârşit, am găsit!”. Poate că era strigătul de bucurie al fiului rătăcitor în urban, la reîntoarcerea acasă. Un om fericit că a mai găsit undeva "satul medieval european, risipit printre dealuri moi şi peisaje rupte din rai”, cum continuă descrierea din Lonely Planet. Pentru un asemenea om, satul românesc e destinaţia ideală, unde poate întâlni "slow-food” (hrană "tihnită”), "down-shifting” (încetinirea ritmului de viaţă), "low impact living” (viaţă în comuniune cu natura), concepte atât de la modă azi în societatea occidental-urbană.
Despre toate aceste lucruri am vorbit cu Alexandra Vasiliu de la Asociaţia "Village Life”, care-şi propune să redefinească turismul rural în acord cu noua nostalgie pentru valorile ancestrale. Proiectul lor, "Şezătoarea”, a câştigat anul acesta premiul naţional la concursul "Social Impact Award”, iar Alexandra şi echipa ei au multe idei la fel de simple şi "de impact” pentru satul românesc şi oaspeţii lui de la oraş. "Formula AS” nu putea rata o astfel de întâlnire.
La torsul lânii în Pietriceaua
- Premiul pe care l-a luat proiectul "Şezătoarea” v-a adus notorietatea. Ce e "Şezătoarea” voastră şi de ce crezi că a convins atâta lume că e o formulă câştigătoare?
- Ideea de şezătoare nu e nici nouă, nici originală. Şe