Joi, 20 septembrie 2012, Institutul Cervantes din Bucureşti şi-a deschis noul sediu (din bulevardul Regina Elisabeta, nr. 38) cu vernisajul expoziţiei itinerante Marín. Fotografías 1908-1940. Cele 60 de imagini alb-negru care pot fi vizionate în Capitala României au fost selectate dintr-un fond de 18.000 de clişee ale arhivei pe care a lăsat-o posterităţii fotograful. O mare parte dintre clişee au fost ascunse de către soţia sa, Eduarda Plá, timp de cîteva decenii, într-o nişă zidită în peretele bucătăriei, pentru a fi ferite de distrugere în timpul Războiului Civil Spaniol şi în vremurile de instabilitate care au urmat, fiind puse ulterior la dispoziţia Fundaţiei „Pablo Iglesias“, coorganizator al evenimentului. Restaurarea şi transpunerea în format digital au fost realizate în colaborare cu Fundaţia Telefónica. La vernisaj a fost prezentă, alături de Óscar Martín del Barrio, coordonatorul evenimentului, fiica artistului, Lucía Ramón Plá. Expoziţia, care îşi propune să recupereze una dintre figurile fundamentale ale fotografiei şi ale fotojurnalismului spaniol, dacă nu uitată, cel puţin marginalizată din motive politice conjuncturale, poate fi vizitată pînă pe 26 octombrie. Înainte de a veni la Bucureşti, Marín. Fotografías 1908-1940 a călătorit, graţie Institutului Cervantes, la Cracovia, Dublin, Berlin şi Sofia. Luis Ramón Marín, cunoscut în variantă prescurtată sub numele de Marín (1884 – 1944), a debutat ca fotograf în 1908, la 24 de ani. Prin publicarea în presa vremii a peste 1.000 de fotografii pe an în perioada de maximă activitate, este unul dintre promotorii jurnalismului fotografic ai Spaniei. Munca lui Marín a vizat viaţa cotidiană, fotograful înregistrînd în memoria clişeelor cu predilecţie aspecte care ţineau de noutate şi de modernitate. Subiectele şi calitatea artistică s-au aflat întotdeauna într-o relaţie directă în activitatea sa. Marín es