Sunt mai multe cauze. Acum însă am să discut una singură: numărul prea mare de studenţi. Soluţia este evidentă: introducerea unor examene riguroase de admitere.
Sunt surprins că un adevăr atât de simplu este ignorat în favoarea unor explicaţii în cel mai bun caz parţiale. Iată cifrele. În România sunt, în medie, 28 de studenţi la un cadru didactic. Media europeană este 16.
Orice discuţie despre performanţele învăţământului superior trebuie să pornească de aici. E imposibil să ai un învăţământ de calitate atât timp cât avem prea mulţi studenţi per cadru didactic. Şi trebuie spus că media europeană încă nu spune totul despre distanţa care ne separă de statele cu un învăţământ superior foarte bun. În Germania sunt 12 studenţi per cadru didactic, în Franţa 15, iar în Marea Britanie 17. Ca termen de comparaţie, Statele Unite au 15 studenţi per cadru didactic. România se situează în clasamentul statelor UE pe ultimul loc, chiar mai jos decât Grecia (26 de studenţi per cadru didactic).
Din păcate, chiar şi aceste cifre nu dezvăluie întreaga dimensiune a dezastrului. Ele nu sunt altceva decât medii statistice. Ca atare, ele includ, pentru Europa de Vest şi pentru Statele Unite, şi universităţi foarte modeste, care nu intră în clasamentele internaţionale ale performanţei, adică acele clasamente unde noi tot spunem că dorim să ajungem. Trebuie, prin urmare, să privim la cifrele specifice universităţilor performante pentru a avea o idee despre proporţia corectă între numărul studenţilor şi acela al cadrelor didactice. La Massachusetts Institute of Technology (MIT), raportul este de 8 la 1. La Princeton, 5 la 1, la Yale este 6 la 1, iar la Cambridge, 5 la 1.
Şi încă nu am extras toată informaţia din aceste cifre. Statisticile internaţionale ne dau doar proporţia dintre studenţi şi cadre didactice. Însă noi avem o problemă suplimentară. Numărul absolvenţ