Criticul de film a explicat pentru EVZ legătura dintre filmele lui Lucian Pintilie și cele ale lui Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu
Andrei Gorzo a detaliat cum Hollywood-ul omoară tinerele talente venite din venind din Europa, din Asia sau chiar din zona independentă a cinemaului american.
EVZ : Cum a fost primită teza ta potrivit căreia cinemaul românesc a fost schimbat definitiv de Cristi Puiu?
Andrei Gorzo: Nu cred că este tocmai o teză controversată... Nu am avut parte de reacţii de la regizori. Nu cred că întâietatea şi influenţa lui Cristi Puiu sunt subiecte de controversă. Mai degrabă am putea spune că subicete de controversă sunt chestiunea înaintaşilor, a precursorilor din istoria cinemaului românesc. Trebuie să vedem în ce măsură filme precum "Reconstituirea" a lui Lucian Pintilie sau "Proba de microfon" a lui Mircea Danieliuc ar putea constitui nişte înaintaşi ai cinemaului care, după 2001, după "Marfa şi banii" a lui Cristi Puiu a devenit cinemaul românesc oficial. O teză controversată a cărţii mele, aşa cum o văd eu, este aceea că nu se poate spune serios că "Reconstituirea" lui Lucian Pintilie ar prefigura cinemaul lui Cristi Puiu.
Există şi o nevoie sentimentală de înaintaşi şi nimeni nu pune la îndoială importanţa pe care trebuie să o fi avut Pintilie pentru Puiu, ca şi pentru Corneliu Porumboiu, ca reper moral, în sensul de sursă de inspiraţie, de exemplu care să le dea putere. Pintilie a ajutat la crearea filmului de debut al lui Cristi Puiu, "Marfa şi banii" – fără el, filmul acela nu ar fi fost terminat -, l-a ajutat, de asemenea, şi pe Porumboiu. Deci, există nişte motive foarte bune pentru care cineaştii din NCR (noul cinema românesc – n.r.) vorbesc cu veneraţie despre Lucian Pintilie, dar că în filmul "Reconstituirea" s-ar regăsi nişte sâmburi stilistici ai filmelor lui Cristi Puiu, sau că ar fi influenţat alţi cineaşti din