Începând din anul 2009 şi până în prezent, în Republica Moldova, preţurile de comercializare cu amănuntul a benzinei, fără taxele de stat, au crescut de 1,8 ori (media pe UE fiind de 2,5 ori), iar în România, care este principalul furnizor de benzină şi motorină pentru ţara noastră - de 2,7 ori, constată Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.
Potrivit unei analize realizate de specialiştii ANRE, majorările de preţuri la motorină au fost în Republica Moldova de 1,5 ori, iar media în UE, precum şi în România - de 1,9 ori.
"Totuşi, preţurile de comercializare cu amănuntul la panou, fără componenta fiscală, atât la benzină, cât şi la motorină în ţara noastră au fost, de regulă, puţin mai mari în raport cu cele medii din Uniunea Europeană, situaţie, de altfel, explicabilă pentru ţara noastră, care nu dispune de resurse de petrol, rafinării, este în totalitate dependentă de import şi necesită costuri adiţionale", precizează autoritatea de reglementare.
"De exemplu, în acest an, în diferite perioade, faţă de media europeană, variaţiile preţurilor la benzină au constituit 97,7-114%, faţă de cele din România - 100,8-115,9% sau cele din Ungaria (stat ce are mai multe similitudini cu ţara noastră din punct de vedere a pieţei produselor petroliere) - între 92,7 şi 107,0%. Preţurile la motorină diferă de cele medii din Uniunea Europeană de la 96,6% la 111,7%, din România - 96,7-108,5%, fiind practic similare sau mai mici în raport cu cele din Ungaria", constată ANRE.
În opinia celor de la ANRE în prezent, majoritatea companiilor petroliere se încadrează într-o rată de profitabilitate de 1-3%, comparativ cu cele 10%, prevăzute de Metodologia de calcul a preţurilor la produsele petroliere. "Adaosul comercial nu depăşeşte 13-14% şi include toate costurile de transport, stocare şi profit. De menţionat că, în ultimii trei ani, marja companiilor pet