Cum ar fi atunci când pășești pragul unei instituții în prima zi ca nou angajat să fii sufocat cu toate informaţiile legate de specificul unităţii, de atribuţiunile tale, de organigrama şi spaţiere etc. Crezi că vei reţine tot? Vei şti numele la peste douăzeci de colegi? Vei şti unde are fiecare biroul şi cu ce se ocupa? Crezi că de a doua zi nu vei mai avea întrebări privind munca ta? Cum vei fi după o luna? Dar după un an?
De ce crezi că micul tău şcolar ar trebui să ştie tot? El vine din grădiniţă cu experienţa sa. Acolo ştia programul, cadrele, colegii, obiceiurile, cerinţele, spaţiile etc.
Copilul trebuie ajutat să perceapă activitatea ca pe o continuare firească a celei din grădiniţă. Şi acolo primea uneori teme. Ce eficienţă crezi că ar putea avea să-l sperii că temele de la şcoală sunt diferite, că pot ierarhiza copiii, că sunt notate …
Temele începutului de clasa întâi au menirea de a-l învăţa cu aceasta noţiune, de a dezvolta treptat responsabilitatea, de a exersa musculatura mâinii, de a-l obişnui cu orientarea în pagina şi mai puţin de a fixa cunoştinţe. În primele luni copilul le percepe ca un joc frumos. Acestea sunt de obicei scurte, solicită lucruri pe care copilul ştie să le facă şi desene care îi fac plăcere.
Şcolarul începător oboseşte repede, are atenţie şi concentrare de scurtă durată. Muşchii mici ai mâinii nu-i permit activităţi de scriere îndelungată.
Ca părinte este important să aloci atenţia cuvenita temelor acasă pentru a ajuta copilul în formarea responsabilităţii, în conturarea unui program de studiu.
Unele cadre didactice nu dau sarcini pentru acasă o perioada de câteva zile, o săptămână, două, tocmai pentru a realiza mai întâi conexiunea cu sufletul copilului, nu cu mintea lui. Să vină cu plăcere la şcoala este un obiectiv mai important la început decât temele în sine.
Când acestea încep, au o for