Pentru a stopa scumpirea carburanţilor, autorităţile vor să modifice metodologia de calculare a preţurilor. Efectul va fi dispariţia companiilor mici, spun specialiştii.
Autorităţile vor să schimbe starea de lucru de pe piaţa petrolieră. Ministerul Economiei a elaborat un proiect de lege ce prevede modificarea modului de calculare a costurilor carburanţilor. Motivul formal este ţinerea sub control a preţurilor, care ar fi luat-o la razna.
„Cine nu va fi de acord cu noua metodologie de calcul să nu facă business. Populaţia este pusă în situaţia de a finanţa businessurile petroliştilor", a declarat premierul Vlad Filat.
În nota informativă anexată la proiect se constată că metodologia actuală de calculare, ce prevede o rată de rentabilitate de 10%, este una ineficientă şi permite majorarea neîntemeiată a preţurilor. „Companiile petroliere raportează o rentabilitate de la 1,8% până la 3,8%, ceea ce denotă irelevanţa acestui indicator. Limita maximă de 10% este una absolut inutilă, în condiţiile în care nu este asigurată transparenţa cheltuielilor ce se iau în considerare", susţin specialiştii Ministerul Economiei.
O MARJĂ DE 2,5 LEI
Ministerul propune ca preţurile de comercializare cu amănuntul la benzină şi motorină să fie calculat în baza cotaţiilor stabilite de Agenţia Platts pentru zona mediteraneană. De asemenea, se propune să fie stabilită şi o marjă (diferenţă de preţ) de până la 0,20 dolari (2,5 lei pentru un litru de combustibil, care ar include toate cheltuielile, dar şi profitul companiei). De verificarea corectitudinii stabilirii tarifelor ar urma să se ocupe Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică. Directorul general al ANRE, Victor Parlicov, susţine că schimbarea metodologiei nu va influenţa preţurile la pompă. „Dacă agenţia va reduce rata de profitabilitate a petroliştilor, situaţia se poate înrăutăţi şi mai mult",