Majorarea cursului euro/leu faţă de 1 octombrie 2011 va genera majorări în lanţ pentru produsele accizate, producătorii şi comercianţii nefiind dispuşi în general să-şi diminueze marjele de profit. Cum ponderea accizelor în preţul benzinei se apropie de 30%, majorarea cu 5% a cursului euro/leu atrage o creştere cu aproximativ 1,5% a preţului la pompă. În cazul motorinei, majorarea este de 1,2% (accizele au o pondere de 25% în preţ). Atenţie, e vorba numai de majorarea indusă de creşterea cursului de schimb, motorina urmând să cuantifice şi majorarea accizelor cu 4,5% (de la 374 euro/tonă la 391 euro/tonă din ianuarie 2013). Trăgând linie, preţul motorinei va creşte cu aproximativ 2,5% (1,2% plus 1,35% - ponderea în preţ a majorării accizelor), adică 15 bani/litru; benzina va creşte, la rândul său, cu 9 bani pe litru. La ţigări, ponderea accizelor reprezintă mai mult de jumătate din preţul uzual al unui pachet (cam 60%), iar avansul euro cu 5% în intervalul 1 octombrie 2011-1 octombrie 2012 aduce în plus la preţ aproximativ 3% (cum preţurile diferă destul de mult pe pachet, să luăm în calcul o marjă de 2,75-3,25%). Asta fiind numai influenţa cursului de schimb, tot din ianuarie urmând să se majoreze şi acciza de la 79,19 euro/1000 ţigarete la 81,78 euro/1000 ţigarete (+3,2%, cu o contribuţie în preţ de 1,8%). Per total, o creştere şi în acest caz cu aproximativ 5% în medie (0,6 lei/pachet - adică 60 de bani). Pentru băuturi alcoolice nu am simulat calculul din cauza diferenţelor foarte mari de preţ.
Statul încasează 1 miliard în plus
Creşterea cu 5% a cursului la care se vor calcula accizele aduce implicit bani mai mulţi la buget (10% din veniturile statului, 3,3% din PIB provin din accize). În 2011 statul a încasat aproape 20 de miliarde lei din accize. Într-o variantă optimistă, încasările ar trebui să urce cu aproape 1 miliard, dacă nu asistăm la