Cotidianul "Die Zeit" elogiază cinematografia română, considerând că este printre cele mai bune din Europa: "Filme? Nu, mărturii!"
"Cinematografia românească, una dintre dintre cele mai tinere şi de valoare din Europa, prezintă cu forţă şi ironie prezentul României", notează jurnalistul David Hugendick în cotidianul german "Die Zeit", într-un elogiu la adresa filmului românesc. Incursiunea în lumea regizorilor români l-a adus pe Hugendick la Bucureşti. "Realism? O aberaţie! Hollywood? Prezent doar ca oamenii să poată dormi bine noaptea. Aţi citit ceva din Andre Gide? Şi mai vreţi o bere?", îl întâmpină regizorul Cristi Puiu pe jurnalistul german. Atelierul regizorului se află într-o fundătură, într-o zonă în care casele nu mai sunt obligate să suporte greutatea reclamelor. Tuşitul motoarelor Dacia acoperă cu praf covoarele şi bibliotecile personale. Nimic nu aminteşte de lumina slabă a locuinţelor în care eroii din filmele lui Puiu vieţuiesc uneori foarte furioşi, însă mai mereu singuri.
"Oamenii vor să li se prezinte ce e mai bun din toate timpurile", spune Puiu, trăgând dintr-o ţigară. "Ocazional ni se spune că noi am distrus reputaţia României. Oamenii voiau munţi, lacuri şi prinţi. Eu le-am dat un beţiv muribund, întins pe o targă în semiîntunericul unui spital din Bucureşti, cu o faţă cenuşie, cu un hematom în cap, clipind în aşteptarea morţii", descrie regizorul ultima scenă din filmul "Moartea domnului Lăzărescu". Un moment de neuitat al filmului contemporan, ea încheie odiseea unui chiriaş care sună insistent după ajutor, însă nici un medic nu este interesat de soarta sa. Întrebările care rămân în urma acestui film nemilos au lovit cu forţă Festivalul Filmului European. Puiu a primit peste 40 de premii, printre care şi "Un Certain Regard" la Cannes, în anul 2005.
A fost ca şi cum dintr-o dată s-a deschis o uşă cu vedere directă spre