O posibilă mutare a Dacia în Maroc, sugerată de un oficial al grupului francez, ne-ar duce înapoi în recesiune
Francezii de la Renault au scos din nou la înaintare discursul despre mutarea întregii producţii a Dacia în Maroc. De data aceasta, declaraţia a venit de la directorul operaţional al grupului, Carlos Tavares.„Există oricând posibilitatea să mutăm situri fie către Maroc, fie către alte ţări din Africa, atât partea de industrial, cât şi pe cele de inginerie şi design. România trebuie să aibă grijă să-şi păstreze competitivitatea”, a avertizat Tavares, citat de ZF. O declaraţie asemănătoare mai făcuse anul trecut vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, adresându-se angajaţilor, ale căror pretenţii ar fi putut duce la o mutare a producţiei.
Acum, vorbele par a fi pentru urechile statului, directorul Renault făcând de altfel o comparaţie între traseul pe mare între Maroc şi Europa, versus traseul greoi până la Constanţa şi apoi pe mare, spre Vest. O punere în practică a ameninţării ne-ar duce înapoi în recesiune, chiar dacă s-ar întâmpla peste câţiva ani.
Ponderea în PIB a producţiei Dacia a fost în 2011 de circa 2,2%, dar dacă punem la socoteală şi afacerile care gravitează în jurul producătorului auto, s-ar putea să vorbim de peste 4%. Problema socială ar fi şi ea una majoră.Dacia e al doilea angajator din economie, cu aproape 14.000 de salariaţi, şi generează tot cam atâtea locuri de muncă indirecte. Mai mult, exporturile României s-ar prăbuşi, compania fiind de departe cel mai mare exportator al ţării.
Din fericire, încă suntem competitivi, iar o relocare sau o închidere de fabrică în domeniul auto durează cam 4-5 ani. Opel, de exemplu, a anunţat în acest an că va închide fabrica din Bochum, dar nu mai devreme de 2016. Tot din fericire, o eventuală relocare nu ne-ar afecta pe termen lung. Fabrica Dacia de la Mioveni, angajaţii cu experie