În 2010, OUG 50, aşa-numita Ordonanţa creditelor, le-a permis românilor să depună plângeri la Protecţia Consumatorilor sau să cheme în instanţă băncile, din cauza clauzelor abuzive din contracte. Legea nu s-a aplicat decât câteva luni celor care aveau credite în derulare, fiind ulterior modificată în Parlament. Însă, una dintre legile mai vechi, 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, permitea consumatorilor să reclame neregulile costisitoare din contractele de credit. Pe această lege s-au bazat, în principal, aproape toate procesele împotriva băncilor de până acum, precum şi cele mai multe reclamaţii împotriva băncilor.
Din anul 2010 până în prezent, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa a înregistrat 32 de procese cu băncile având ca suport legea 193/2000. Potrivit reprezentanţilor CJPC Constanţa, reclamaţiile clienţilor au vizat următoarele bănci: Alpha Bank, BCR, ATE Bank, OTP Bank, Piraeus Bank România, Bancpost, Volksbank.
„Din cele 31 de procese patru au fost deja câştigate. Restul se află încă pe rolul instanţelor. În urma proceselor câştigate, băncile sunt obligate să modifice toate contractele de acelaşi tip", a declarat comisarul şef de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, Dionisie Culeţu. Legea 193/2000 a fost modificată la începutul lunii august. Noile prevederi adăugate legii permit ANPC sau unei Asociaţii pentru protecţia consumatorilor să conteste în instanţă legalitatea unor clauze din contractele cu profesioniştii, iar dacă acestea se dovedesc a fi abuzive, atunci instanţa va obliga la eliminarea lor din toate contractele de credit, dat fiind caracterul preformulat al acestor contracte. În 2010, OUG 50, aşa-numita Ordonanţa creditelor, le-a permis românilor să depună plângeri la Protecţia Consumatorilor sau să cheme în ins