Obligat-forțat, guvernul de la Paris renunță la promisiunile din campanie.
La finalul turei de noapte, muncitorii ies posomorâți pe porțile fabricii Peugeot din Aulnay-sous-Bois, de lângă Paris. Frustrarea plutește în aer. În iulie, când conducerea companiei a anunțat că uzina lor, în care lucrează 3.000 de oameni, trebuie închisă, președintele François Hollande s-a lovit cu pumnii în piept că nu va accepta o asemenea măsură. Două luni mai târziu, guvernul pe care-l conduce a înghițit în sec și a aprobat decizia companiei. „Hollande ne-a promis că o să aibă grijă de noi“, spune Samir Lasri, care lucrează în linia de producție de 12 ani. „Acum regretăm că l-am votat“.
Anunțul făcut de Peugeot-PSA, producător auto cu pierderi masive, privind concedierea a 8.000 de oameni în toată țara, culminând cu prima închidere a unei fabrici în ultimii 20 de ani, a produs o undă de șoc în Hexagon. Analiștii consideră această decizie emblematică pentru problema de competitivitate a Franței, dar și pentru incapacitatea noului guvern socialist de a se opune restructurărilor din mediul privat.
În ultimii 12 ani, între Franța și cel mai important partener comercial al său, Germania, au apărut discrepanțe majore în privința competitivității. Manifestate când vine vorba atât de costurile cu forța de muncă - cu 28% mai mari decât acum zece ani în Franța, și doar cu 8%, în Germania - cât și de scăderea exporturilor franceze în afara UE. Un studiu transfrontalier realizat de omul de afaceri Henri Lagarde în două fabrici de îngrășăminte chimice arată cel puțin o fațetă a problemei: în subsidiara germană, doar 17% din salariul brut este reprezentat de cheltuielile sociale, față de 38%, în cea franceză.
Problema competitivității a fost ignorată aproape total în timpul campaniei electorale de la începutul anului. Odată ales, Hollande i-a oferit lui Arnaud Montebourg