- Social - nr. 192 / 3 Octombrie, 2012 …Da, asa se intampla la noi. De aceea, periodic – de regula, toamna – fel de fel de sefi de patronate sau patroni de companii care produc ori comercializeaza alimente si alte marfuri ies la rampa si ne ameninta cu scumpiri. Ba, ne spun, uneori, si procentele de crestere la care se asteapta acesti prezicatori ai scumpirilor. Ce nu iau, insa, in calcul asa-zisii patroni? Ca un salt periculos al preturilor – dupa ce se scumpesc si combustibilii, energia electrica si energia termica –, si la o cerere restransa, nu poate avea loc in Romania. Ca sa vinzi scump (si mult) trebuie sa ai si cui. Un analist economic de talia lui Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, spunea, intr-un comentariu, candva: "Cui i-ar folosi sa fie mutati munti dintr-un loc in altul, daca treaba asta nu si-ar gasi, pe piata, la nevoie si un pret bun?!” Or, toate acestea ne duc la o concluzie simpla: in multe companii – dintre cele care ne ameninta cu scumpirile (doar ca sa-si amortizeze pierderile de productivitate) – lucreaza manageri si patroni care nu stiu sa faca decat niste simple adunari, adaugand diferentele in plus la benzina, la electricitate si obtinand noi costuri, umflate, pe care spera ei sa le regaseasca in preturile de consum mai mari si, deci, intr-un surplus de profit. Altfel spus, s-a majorat benzina la pret cu 2%, scumpesc si eu produsul realizat (si, eventual, vandut!) cu 2%, eventual, cu 3%. Ce denota acest lucru? Ca produselor noastre – alimentare sau nealimentare – le lipseste tocmai partea cea mai bine platita in comertul international: contributia creativitatii, masurata in productivitate! De aceea, la noi, in Romania, sunt false scumpiri, iar preturile nu-i prea asculta pe cei ce le stabilesc "din burta”! GHEORGHE GIURGIU - Social - nr. 192 / 3 Octombrie, 2012 …Da, asa se intampla la noi. De aceea, periodic – de regula, to