Faţă de octombrie 2008, moment în care criza debuta oficial în România, preţul benzinei la pompă a urcat cu 50%. De ce s-a întâmplat asta şi ce consolări avem, dacă ne raportăm la venitul mediu şi preţul imobiliarelor, citiţi mai jos.
Preţul benzinei dă dureri de cap autorităţilor, fluctuaţiile mari având reverberaţii în toată economia. Deşi ţiţeiul e cu numai 15% mai scump în dolari (80 dolari/baril în 2008 faţă de 92 în prezent), benzina la pompă a săltat în România cu 50% (de la puţin peste 4 lei/litru în octombrie 2008 la peste 6 lei în prezent). Cea mai mare parte din diferenţă vine din cursul de schimb - euro, în care se calculează accizele a urcat cu 21% în acest interval (accizele reprezintă aproape 30% din preţul la pompă), dolarul, cu 33%, iar TVA a primit între timp un spor de 5% ca măsură... anticriză. După calculele „României libere", contribuţia cursului valutar şi TVA majorată ar echivala însă cu o majorare a preţului cu aproximativ 43%, restul până la 50% trebuind căutat în... majorarea marjelor de profit ale Petrom (previzibil, în contextul economic dificil, consumul scade, iar companiile aplică în compensaţie, adaosuri mai mari pentru a-şi menaja profiturile).
Oarecum surprinzător având în vedere criza şi tăierile de salarii la bugetari faţă de octombrie 2008, salariul mediu pe economie este (ne raportăm la ultimele date, cele din iulie) cu 17% mai mare, urcând de la 1.327 lei la 1.556 lei. Să nu uităm însă că bugetarii reprezintă doar un sfert din numărul total de salariaţi. Dacă veniturile angajaţilor de la privat nu se modifică substanţial pe final de an, ultima tranşă de majorare de salarii din sectorul public (7,4%) va împinge avansul salariului mediu pe economie faţă de octombrie 2008 la aproximativ 19%. De ce a crescut totuşi salariul mediu pe economie în aceşti ani de criză, mai ales că am tot auzit de ajustări