- Editorial - nr. 193 / 4 Octombrie, 2012 Daca s-ar face un raport corect intre notele mari din cataloage ale elevilor din orice ciclu si cunostintele insusite de catre acestia la scoala, ar iesi un dezastru. Nici un sfert din valoarea notelor primite nu reflecta nivelul de instruire. Lucrurile n-au stat dintotdeauna asa, ele s-au stricat pe parcurs, indeosebi in ultimele doua decenii, si iata ca inca nu reusim sa iesim din acest marasm, pentru ca, reformand in nestire, mereu o apucam pe cai gresite, de altfel ca si in alte domenii. Daca ar fi sa dam o definitie scurta scolii de azi, ea ar fi urmatoarea: scoala romaneasca de azi pregateste pe scara larga si in proportie de masa semidocti si tineri prost crescuti, ca sa nu folosim cuvinte mai dure. Din pacate, mic est procentul celor pentru care scoala a insemnat ceva important in viata. De vina de aceasta trista stare de fapt sunt parintii, profesorii si intreaga societate. Cu alte cuvinte, copiii zilelor noastre merg cam degeaba la scoala, o institutie devenita, din punct de vedere al eficacitatii, pe cat de costisitoare, pe atat de inutila. Daca nu s-ar pune problema institutionalizarii lor pana la o anumita varsta, pentru ca parintii sa-si poata vedea de treaba, statul la televizor, plimbatul pe maidan si internetul le-ar aduce cam aceleasi "foloase”. Lucrul acesta a fost dovedit in special de doi ani incoace, de cand a fost interzis copiatul la bacalaureat,dar si de bagajul foarte sarac de cunostinte cu care absolventii asa-ziselor facultati pleaca in viata, intra in productie, daca intra. Sunt lucruri triste, dar foarte adevarate, iar noua, celor care am facut scoala pe alte vremuri, cand nota zece era a lui Dumnezeu, noua a profesorului si opt a elevului, ne pasa, pentru ca vedem si simtim diferenta la fiecare pas, gandindu-ne pe mana cui ramane societatea romaneasca si cum poate ea progresa astfel, fara a dev