Vorbim în continuare de un grup statuar destul de neobişnuit expus pe esplanada din faţa Centrului de Artă Modernă “George Pompidou” de la Paris. De mai multe zile, trecătorii, turiştii, vizitatorii centrului, studenţii care vin acolo ca să studieze se opresc, uneori cu o reacţie perplexă, în faţa unei statui care îl reprezintă pe celebrul fotbalist Zidane lovindu-l cu capul pe jucătorul italian Marco Materazzi. Şi colegul nostru Matei Vişniec s-a oprit în faţa statuii şi ne-a împărtăşit impresiile.
Avem de-a face fără îndoială, înainte de toate, cu un gest provocator din partea unui artist de origine algeriană care expune în aceste zile la Beaubourg, cum i se mai spune centrului George Pompidou. Născut în 1971 în Algeria, Abdel Abdessemed şi-a părăsit ţara în anii războiului declanşat de integrişti, o perioadă teribilă în istoria recentă a Algeriei care s-a soldat cu aproximativ o sută de mii de morţi.
Merită menţionat faptul că Abdel Abdessemed a luat decizia de a pleca în exil după ce, la Alger, a fost asasinat de integrişti directorul Scolii de arte frumoase, chiar în incinta instituţiei. El a studiat apoi în Franţa şi foarte repede a devenit un artist internaţional care trăieşte între Paris, Berlin şi New York. Prin lucrările sale el şi-a forjat treptat aura unui artist rebel şi perturbator. Integriştii au motive în continuare să nu-l aprecieze, dacă ne gîndim că la ultima trienală de la Palais de Tokyo, la Paris, a prezentat un video în care vedem nişte dansatoare purtînd voalul islamic integral dar pe care şi-l pierd treptat pînă cînd devin goale.
Provocatoare este şi expoziţia actuală de la Beaubourg care se intiluează “Sunt inocent”, iar dintre toate piesele expuse statuia evocată suscită cele mai multe semne de întrebare. Să ne amintim în context că acest grup statuar evocă un gest cu totul şi cu totul reprobabil comis de Zinedine Zi