Cazul Oltchim este cel mai bun exemplu privind politica falimentara pe care statul o duce la firmele la care este inca actionar majoritar. De asemenea, CFR Marfa, Tarom si Hidroelectrica sunt in pragul colapsului. Oamenii de afaceri si expertii avertizeaza ca fara solutii rapide, riscam sa dam peste cap mediul de business, cu consecinte foarte grave asupra economiei si mai departe, in buzunarul fiecaruia.
In jurul Oltchim graviteaza cateva zeci de firme – furnizori, beneficiari etc – care in acest moment, sunt in pragul falimentului. Mai departe, consecintele negative ale inchiderii combinatului se duc pe lantul economic, afectand sute daca nu mii de afaceri.
La fel se intampla la Hidroelectrica, CFR Marfa si alte firme de stat.
“Cea mai mare crima in economie este sa inchizi o firma de asemenea marime”, a declarat Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri.
“La Oltchim, ca si la alte companii, este nevoie de decizii concrete, luate rapid, pana mai e ceva de salvat. Trebuie sa facem ceva cu firmele de stat. Lipsa unei decizii curajoase este o nenorocire. Orice decizie este mai buna decat niciuna”, a mai spus acesta.
Potrivit omului de afaceri, inchiderea Oltchim a fost o crima. “Aceste active pe care le avem - numai un prost le tine pe degeaba. Acum va fi mai greu sa il redeschizi, pentru ca partenerii s-au reorientat sau i-ai bagat in probleme financiare”, spune acesta.
Parvan estimeaza ca redeschiderea Oltchim va costa 200 de milioane de euro si este foarte curios de unde va face statul rost de bani.
“Noul manager ne-a spus ca spera sa obtina 20-30 de milioane de la banci, de la guvern, prin ajutorul de minimis. Nu o sa le ajunga, pentru ca chiar daca deschizi 4-5 instalatii, ai nevoie de materii prime, trebuie sa produci, sa iti vinzi productia etc. Asta insea