Construirea autostrăzii A3 din Italia a început în anii '60 și șoseaua tot nu este încă finalizată - începe în apropierea orașului Napoli, la Salerno, și se termină circa 500 de km mai la sud, sub forma unei străzi din centrul orașului Reggio Calabria.
Pe parcurs, autostrada se îngustează frecvent, având doar două benzi și diferite obstacole, din cauza porțiunilor aflate tot în construcție, de zeci de ani.
Podurile cu două benzi traversează, periculos, defileurile dintre munți, deasupra mării, în timp ce în tunele plouă și, din când în când, cad bucăți de ciment sau alte materiale de construcții peste mașinile care circulă în zonă, relatează New York Times.
Criticii spun că această șosea este „fructul otrăvit al culturii care oferă locuri de muncă în schimbul voturilor”, în contextul crimei organizate care a devenit endemică în sudul Italiei, prin care statul a fost înșelat în mod constant, iar cetățenii au avut de pierdut, lăsând Calabria izolată din punct de vedere geografic și economic.
Autostrada este un simbol pentru ceea ce țările nordice spun că reprezintă un pericol în zona euro: dezvoltarea unui sistem al bunăstării, în care aceste țări ar trebui să le sprijine pe cele din sudul Europei, unde alocațiile și subvențiile dispar prea ușor în scandaluri și afaceri pe care guvernul nu vrea sau nu poată să le prevină.
Mafia italiană și criminalitatea organizată
În Italia, folosirea deficientă a banilor „a făcut pagube incredibile, pentru că fondurile au fost prost utilizate și, spun unii magistrați, au hrănit criminalitatea organizată”, potrivit lui Sergio Rizzo, unul dintre co-autorii cărților cele mai bine vândute despre corupție. „Regiunile sudice nu au capacitatea de a planifica și finanțează proiecte fără rezultate. Aceasta este problema”, spune el.
Între 2000-2011, Italia a primit peste 60 de miliar