Festivalul Internațional de Teatru „Povești” de la Alba Iulia s-a încheiat duminică, 7 octombrie 2012, după 5 zile de spectacole și concerte, văzute, ascultate și aplaudate de mii de oameni. Ce înseamnă pentru un oraș să găzduiască un festival, să îl crească, să îl dezvolte? Ce aduce un festival de acest gen unui oraș și cetățenilor?
A organiza un festival internațional de teatru este cel puțin un „must do” pentru un oraș care are pretenția de a exista pe harta artei și a culturii din Europa și din lume. Cuvântul „festival” te duce direct cu gândul la ideea de „festiv”, ceea ce înseamnă că printre primele caracteristici ale unui astfel de eveniment este atmosfera. Prin ce a fost diferită atmosfera din Alba Iulia de miercuri până duminică, în timp ce se desfășurau „Poveștile”?
Cert este că marea majoritate a spectacolelor de teatru și muzică au umplut până la refuz sălile Caselor de Cultură și pe cea a Teatrului „Prichindel”, ca dovadă că oamenii și-au dorit să vadă piese și concerte, actori și artiști. Totuși, despre străzile orașului, sau mai ales despre zonele istorice ale Cetății, nu putem spune neapărat că „au respirat teatru” în aceste zile, cum se întâmplă în alte părți, unde străzile colcăie de actori, scenete, personaje, măști, păpuși și …teatru, cu toate că evenimentul ar fi permis și ar fi chiar cerut și o astfel de promovare.
Festivalul de teatru de la Alba Iulia i-a avut printre participanți și pe unii dintre cei mai „grei” reprezentanți ai teatrului și filmului din România: Marcel Iureș, care, deși nu a jucat, a oferit albaiulienilor o oră de „povești” din timpul său, Maia Morgenstern, care a avut o reprezentație spectaculoasă în rolul lui Miss Daisy. De asemenea, mulți dintre invitați (Marius Florea Vizante, Pavel Bartoș, Octavio de la Roza și Camilla Colella din spectacolul „Tango, mon amour” și alții) au participat și la Cafeneaua