Probabil că nu aş fi acceptat misiunea dacă o autoritate publică, indiferent care ar fi fost aceea, mi-ar fi cerut să promovez atragerea de capital în România. Asta chiar dacă aş fi onorat să o fac, pentru că am privilegiul să administrez o investiţie de aproape o jumătate de miliard de dolari care s-a dovedit un succes strategic, ajungând să fie clasată pe locul 50 în rândul celor mai profitabile întreprinderi din topul Ziarului Financiar. Pur şi simplu, ca om de execuţie într-o zonă oarecum de nişă, nu aş fi putut să vorbesc despre strategia investiţională în România aşa de eficient cum o fac analişti specializaţi pentru aşa ceva.
Totuşi, mă încumet să vorbesc despre viitorul investiţiilor în România şi despre şansa excepţională pe care o avem să trezim interesul capitalului străin ca o reacţie la un fapt oarecum serios: la summit-ul Ziarului Financiar din 24-25 septembrie, într-un panel de discuţii, s-a afirmat că România nu este atractivă pentru investiţii. Coarda patriotică a rezonat atunci suficient de puternic încurajându-mă să notez astăzi de ce cred că o investiţie în România are raţiuni strategice economice, dar şi politice, geografice şi sociale.
Fără îndoială că ciclul economic nu este prielnic şi că ai nevoie fie să fii convins de o evoluţie sectorială aparte sau de o piaţă hiperemergentă, fie să ai o viziune nemaiîntâlnită sau un curaj aproape iraţional pentru a mai face o investiţie strategică oriunde, cu atât mai puţin poate într-o ţară precum România. În condiţiile astea, de ce ai face un pas aşa de important, aducând să spunem 100 de milioane de euro în ţară?
În primul rând, pentru că orice investiţie va continua în următorii 5 ani să coste doar jumătate. Restul îl aduc programele operaţionale sectoriale finanţate din fonduri europene sau ajutorul de stat pe care-l pune la bătaie Ministerul Finanţelor Publice. Nu, nu este uşor s