Nu există, cred, în literatura română un text testamentar pe măsura celor 2.500 de scrisori trimise de Ecaterina Bălăcioiu fiicei sale, Monica Lovinescu.
În urmă cu patru ani, la apariția cărții Doinei Jela, O sută de zile cu Monica Lovinescu, mă întrebam dacă stop-cadrul tragic al ultimelor luni de viață ale marii voci de la Europa Liberă nu va stinge forța luminoasă a personalității ei. Se va putea oare prelungi dincolo de moarte ardența naturii Monicăi Lovinescu sau, dimpotrivă, finalul dureros, recompus adesea din amănunte penibile, va cădea ca o lespede peste o figură crucială a anticomunismului românesc? Relatarea empatică a autoarei cărții, egal dăruită directeții de tip reportericesc, clătina tulburător o percepție încă fragilă.
Astăzi, se vede destul de bine că vremurile nu au mers cu Monica Lovinescu. Cât a trăit, și-a camuflat cu consecvență vulnerabilitățile, filtrându-și până la rigiditate accesul la structura densă a interiorității. A preferat, aș zice, aparența univocității. La vârsta senectuții, memoriile (La apa Vavilonului) și Jurnalul au nuanțat (auto)portretul în alb-negru, numai că mixul între acea Monica Lovinescu, ale cărei diagnostice și analize tăiau cu precizie de diamant în metastazele compromisurilor, și această Monica Lovinescu din memorialistică nu s-a mai făcut cu adevărat. Au primit, cred, darul deschiderii de sine doar cei care o cunoșteau deja, din rândurile citite la microfon, din cărțile scrise după 1990. Pentru ceilalți, a rămas cel mult libertatea de a alege între două personaje distincte. Primul, de o inteligență severă, cel de-al doilea, de o tensiune profund umană a conștiinței, capabilă să o apropie de frământările cititorilor de acum.
Fisurarea cu bună știință a propriei armuri a avut loc, probabil, tot „din pricina“ Doinei Jela, căreia Monica Lovinescu i-a încredințat l