Dintre statele vecine ale României, doar Ungaria şi-a privatizat operatorul naţional de transporturi feroviare de marfă, datorită dorinţei Austriei de a se extinde în acest sector şi de a deveni al doilea mare furnizor de servicii de logistică feroviară din Europa.
Polonezii, care au a doua cea mai mare companie de transport de marfă pe calea ferată din UE, nu se grăbesc cu vânzările, ci din contră s-au angajat într-o campanie agresivă de achiziţii în străinătate. Bulgaria, ca şi România, s-a împotmolit în privatizare.
Ungaria şi-a privatizat compania de transport feroviar de marfă în decembrie 2008, aceasta devenind o subsidiară a Rail Cargo Austria. Numele companiei, înfiinţată în 2006, a fost schimbat din MAV Cargo Zrt în Rail Cargo Hungaria Zrt, scrie Bloomberg.
Rail Cargo Austria, unitate a Austrian Federal Railways, grup controlat de statul austriac, a câştigat cursa pentru privatizare cu o ofertă de 102,5 mld. forinţi (395 mil. euro în martie 2008) făcută împreună cu firma austro-ungară Gyor-Sopron-Ebenfurt Railway. Deşi un alt jucător, New World Resources, a oferit mai mult, 103 mld. forinţi, austriecii au fost preferaţi deoarece au promis că vor păstra angajaţii MÁV Cargo timp de trei ani şi le vor ceda acestora 5% din acţiunile transportatorului feroviar la jumătate din preţul pieţei, potrivit Eurofound. Rail Cargo Austria s-a angajat, de asemenea, să investească 43,5 mld. forinţi în dezvoltarea noii unităţi în următorii cinci ani. În 2007, valoarea de piaţă a companiei a fost calculată de autorităţi la 30 mld. forinţi, echivalentul a 120 mld. euro. Analiştii au evaluat însă transportatorul la 300 mil. euro, având în vedere că la vânzare nu sunt scoase doar acţiuni, ci şi portofoliul de clienţi, contracte, experienţă şi poziţia strategică a Ungariei în transportul european. O explicaţie pentru preţul redus de achiziţie ar fi că la mom