Presa a scazut calitativ in ultimii ani (si) pentru ca foarte multi ziaristi de valoare au ales sa isi schimbe meseria, optand pentru relatii publice. Cat de adevarata sau de falsa este aceasta teorie, intr-un interviu cu Crenguta Rosu, una dintre primele jurnaliste din Romania care a "migrat" catre PR, domeniu unde a acumulat peste 20 de ani de experienta.
Valentin Gros: Crezi ca PR-ul ucide presa, sau ca este una din principalele cauze ale starii deplorabile a presei de azi, pe care o acuzam toti, jurnalisti si cititori?
Crenguta Rosu: Nu, nu cred asta in nici un chip. Este si nedrept si ilogic. Inainte de a raspunde si de ce, este bine sa precizam impreuna motivul acestei intrebari: supararea ta ca jurnalist fata de migratia masiva a colegilor tai de breasla catre PR, pentru ca ar fi mai bine platiti decat in presa.
VG: Nu neg aceasta suparare, poti sa ii spui chiar frustrare. Dar fenomenul exista, dincolo de perceptiile personale.
CR: Presa a fost expusa problemelor de cei care au ales sa investeasca doar in birouri si calculatoare, nu si in oameni. Nu am vazut in Romania serii de cursuri profesionale, sustinut desfasurate de investitori, pentru ca jurnalistii sa evolueze profesional, nu am vazut strategii de continut ci doar strategii comerciale, nu am vazut un sistem de recunoastere pentru profesionistii care, din talent si munca asidua, au ajuns sa se specializeze. Singuri, fara suport. "Mai sunt zeci ca voi la usa" – este o sintagma pe care am auzit-o prima oara din mediul jurnalistic, ca raspuns la una sau alta dintre solicitarile din redactie. Daca privim presa ca pe un business, atunci trebuie aplicate toate regulile business-ului, inclusiv cele privind piata muncii si politicile de resurse umane.
VG: Si in PR lucrurile stau altfel?
CR: Pentru un om de PR, este important sa aiba un interlocutor bun, cuno