Primul semnalment ca lucrurile ar merge intr-o directie gresita este scaderea cu peste 10% a fluxului de numerar in cursul unui trimestru, in conditiile in care activitatea ramane constanta. "Fluxul de numerar poate inregistra fluctuatii periodice, in functie de sezonalitatea afacerii si multi alti factori, insa orice abatere de la aceasta matrice trebuie imediat remediata", explica Dan Orenstein, fondatorul Orenstein, Ostro & Associated Group.
Un al doilea indiciu il constituie cresterea numarului de angajati care presteaza servicii interne, asa numitul personal TESA. "Daca proportia dintre personalul TESA si contribuabilii directi la venituri (productie si vanzari) se deterioreaza, atunci compania va ajunge in mod cert in dificultate financiara. O companie din domeniul productiei care are, sa spunem, 600 de angajati, poate avea maxim 10-15% personal TESA, altfel devine neprofitabila", este de parerea finantistul.
Un alt semnalment este cresterea numarului de reclamatii de la clienti. Orice companie are un oarecare numar de clienti nemultumiti, dar daca numarul acestora trece de 5% din numarul total de clienti, atunci inseamna ca discutam de o scadere a calitatii serviciilor/produselor, care va atrage dupa sine numeroase rezilieri de contracte.
Al patrulea indiciu il constituie rata fluctuatiei clientilor - daca pierzi clienti mai rapid decat ii castigi, atunci sigur compania va intra rapid in dificultate.
In fine, al cincilea semnalment este legat de angajati, care in mod invariabil, intra in "zona de confort" dupa o anumita perioada de timp - dezvolta rutine, executa sarcinile mecanic si fara creativitate si protesteaza la orice este nou. "Compania ai carei angajati desfasoara in 2012 aceleasi activitati ca in 2007 are toate sansele sa iasa de pe piata. Un bun manager trebuie sa stie sa isi scoata oamenii din acesta z