Preturile din magazinele alimentare au ajuns sa se schimbe mai ceva ca numerele de la loto. Aproape in fiecare saptamana, retailerii modifica etichetele in speranta ca vor transfera scumpirile la utilitati pe spatele clientilor. Solutia este insa cu dublu tais – isi acopera gaurile, insa le scad si vanzarile.
Asa cum am anticipat intr-o analiza DailyBusiness.ro, scumpirile s-au vazut deja in rata inflatiei, care a ajuns in septembrie la maximul din acest an, 5,33%, mult peste tinta BNR.
"In luna septembrie 2012, fata de luna anterioara, preturile marfurilor alimentare au crescut cu 2,3%, cele ale marfurilor nealimentare cu 0,6%, iar tarifele serviciilor au crescut cu 0,4%", se arata intr-un comunicat al Institutului National de Statistica (INS). Dintre alimente, cel mai mult s-au scumpit legumele (cu 9,85% fata de august), de departe cea mai mare crestere a preturilor fiind consemnata la cartofi - 27,4%. Pretul fructelor a urcat cu 5,04%, iar cel al oualor cu 7,23%.
In ceea ce priveste marfurile nealimentare, cresteri mai mari au fost consemnate la gaze (2,83%) si combustibili (1,57%)
Specialistii spun ca scumpirile din septembrie, calculate de INS, nu sunt tocmai cele reale. Sunt multe date care arata ca preturile, in unele cazuri, au crescut mult mai mult.
Si acesta e doar inceputul. Ne asteapta un nou val de scumpiri in octombrie si noiembrie. Producatorii au anuntat deja scumpirea carnii cu 15% si a branzeturilor cu 20%. Asta dupa ce produsele de panificatie s-au scumpit deja cu 10%.
Motivele cresterii preturilor sunt deja arhicunoscute si tin, in esenta, de impactul secetei, crizei petrolului si in general, a crizei economice speculata cu entuziasm de toti cei care detin resurse naturale.
La plimbare prin magazine
Cam asta este realitatea in comertul romanesc. Retai