Mâine, pentru prima dată în istorie, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări a Vehiculelor va serba „Ziua permisului de conducere românesc”. Puţini ştiu cum era acum mai bine de un secol proba practică pentru a obţine carnetul. Primele examene pentru obţinerea permisului de conducere au fost organizate în decembrie 1907, dar primele cursuri de pregătire a celor care doreau permis de conducere au fost deschise abia în ianuarie 1911. Examenul consta într-o probă de viteză pe şosea şi o probă de frânare instantanee, în momentul în care examinatorul arunca în fata automobilului aflat in plina viteză, un sac umplut cu paie. Acum, cei care vor să obţină permisul de conducere dau proba teoretică pe touchscreen, iar, autorităţile vor ca proba practică să fie monitorizată video, pentru a evita unele suspiciuni.
Probe mai grele, mai puţine permise
Totuşi, numărul de permise de conducere emise la Braşov în primele nouă luni ale lui 2012 a scăzut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut de la 17.268 la 14.539, dar promovabilitatea la examinări este în creştere – 38.29% în 2012, faţă de 36.22% în 2011. La ora actuală există în judeţul Braşov 224.572 de deţinători de permise de conducere, parcul auto numără 179.032 de autovehicule din care 133.452 sunt înregistrate pe persoane fizice.
Ce regulamente de circulaţie erau acum un secol
Prima încercare de reglementare juridică referitoare exclusiv la domeniul circulaţiei pe drumurile publice a avut loc, în România, în anul 1859, când, în Bucureşti, se elaborează cu titlu experimental primul regulament intitulat „Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor în Bucureşti”. Actul normativ prevedea, în principal, obligaţii în sarcina birjarilor care nu aveau voie să circule decât la pas, trebuiau să nu stropească pietonii şi să circule cu multă atenţie prin locurile strâmte. Acest act ex