Criza severă prin care trece economia italiană afectează industria autohtonă de maşini-unelte, a patra în clasamentul mondial al producătorilor din domeniu, după China, Japonia şi Germania. O impresie palpabilă la a 28-a ediţie a expoziţiei bienale italiene de maşini-unelte, BI-MU, care a avut loc la Milano în perioada 2-6 octombrie 2012.
Industria italiană de maşini -unelte face eforturi ca să-şi regăsească fastul de altădată. Bineînţeles, constructorii italieni, reputaţi pentru calitatea şi originalitatea maşinilor pe care le produc, rămân în continuare prezenţi în plutonul de frunte al clasamentului mondial.
Dar întrebarea este: pentru câtă vreme?
Comparaţia cifrelor de afaceri realizate în 2007 şi 2011 este elocventă: 5,3 miliarde euro şi, respectiv, 4,2 miliarde euro. După o cădere în 2009 şi 2010, când această industrie a înregistrat o cifră de afaceri de 3,7 miliarde euro.
Constructorii italieni prezenţi la cea de-a 28-a ediţie a expoziţiei BI-MU, instalată în parcul futurist de la Milano, sunt circumspecţi în ceea ce priveşte viitorul. Expoziţia revine, totuşi, la un nivel corect după cea de acum doi ani, având în vedere numărul de participanţi: 1.160 de întreprinderi (800 în 2010) au prezentat 3.000 de maşini-unelte şi alte produse destinate producţiei. În valoare totală de 466 milioane euro, aceste echipamente au fost instalate pe o suprafaţă totală de 90.000 mp. Această cifră trebuie comparată cu numărul de holuri ocupate: numai cinci, dintr-un total de douăzeci câte numără parcul expoziţional milanez.
Dacă industria italiană a maşinilor-unelte a reuşit să-şi păstreze rangul, situaţia se datorează, fără îndoială, exporturilor. Situată pe locul trei în clasamentul mondial al ţărilor exportatoare de maşini- unelte (după Japonia şi Germania), Italia a cunoscut o creştere a producţiei, în 2011, de 13,5%. O evoluţie datorată cre