Statul le-a iertat celor mai mari companii care administrează şi exploatează reţeaua feroviară din România, respectiv CFR Călători, CFR Marfă şi CFR SA, datorii de peste 5,7 miliarde de lei (circa 1,3 miliarde de euro la cursul actual) în ultimii 14 ani, reiese din datele centralizate de Gândul. info.
Indiferent de guverne, că a fost vorba despre Radu Vasile, Adrian Năstase, Călin Popescu-Tăriceanu sau Emil Boc, soluţia pentru "restructurarea" acestor giganţi de stat a fost, în final, aceeaşi: iertarea de datorii pentru a evita falimentul.
Cea mai mare "iertare" de datorii, la CFR SA, în valoare de circa 900 de milioane de euro, negociată cu FMI şi Comisia Europeană de către guvernul Boc, a fost aplicată prin ordonanţă de urgenţă în această vară de către cabinetul Victor Ponta.
Marţi, pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor a fost introdusă legea pentru adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă, votul final fiind însă amânat până săptămâna viitoare datorită dezbaterilor prelungite privind situaţia TVR.
Proiectul de lege prin care CFR SA ar urma să fie iertată de datorii de aproape 4 miliarde de lei către bugetul de stat nu reprezintă însă, nici pe departe, o premieră în România.
Chiar de la înfiinţare, cele trei mari companii de stat care asigură transportul de persoane şi mărfuri, precum şi exploatarea căilor ferate au fost scutite de numeroase obligaţii bugetare, argumentul adus de fiecare dată de către guvernanţi fiind că astfel se evită falimentul.
Chiar şi aşa, cele trei companii au acumulat datorii astronomice. Mai exact, în perioada 1999-2011 CFR Călători, CFR Marfă şi CFR SA au avut pierderi totale de peste 7,6 miliarde de lei.
Cele mai slabe rezultate financiare le-a înregistrat CFR SA, care a avut pierderi de peste 5,7 miliarde de lei, de cinci ori mai mari decât pierderile CFR Marfă, care s-au ridicat la 1,1 miliarde