- Social - nr. 199 / 12 Octombrie, 2012 Cultura si politica formeaza tesutul conjunctiv al oamenilor de societate, din ceea ce au comun, destinat sa-i smulga din izolare. Daca presupun amandurora un spatiu public in care sa se manifeste (Hannah Arend), acestea nu coincid niciodata si nici nu trebuie sa coincida sub amenintarea de a se anula reciproc. Relatia dintre politica si cultura se transforma in ideologie, iar o ideologie, cand vrea sa subordoneze cultura, o coboara la propaganda cea mai proasta. Acest lucru s-a facut nu de mult, in epoca trecuta. Cultura este un produs al societatii, care inglobeaza ansamblul cunostintelor, al limbajului codificat, al modelelor de practici, al sistemelor de reprezentari si valori, al simbolurilor si al miturilor care se impun indivizilor. Cultura corespunde unei miscari creatoare in toate domeniile vietii sociale. Pretutindeni, ea este mediatorul prin care oamenii tind sa-si depaseasca conditia Cultura este adeseori confundata cu ideologia, un aspect codificat al culturii, un ansamblu de reprezentari, de modele, pe care puterea il impune ansamblului societatii fara ca aceasta sa aiba in mod necesar constiinta acestui fapt, intrucat este in ordinea lucrurilor. In felul acesta a procedat si doamna Lokodi Edita Emoke, in calitate de presedinta a Consiliului Judetean Mures, exercitandu-si dimensiunea politica a postului si folosind un arhaism politic, Legea lui Appany, din 1907, prin care arta trebuia sa salveze austro-ungarismul, sa atraga natiunea maghiara si sa-i excluda pe romani. Este si proiectul prin care s-a construit Palatul Culturii, iar doamna Lokodi Edita Emoke isi dorea ca lucrurile sa ramana in acelasi context ("Boabe de grau”, 1931, februarie, Aurel Filimon, "Palatul Culturii”, pag. 99). Incetateneste ideea publica ca oriunde in Palatul Culturii se poate pune arta, dar asta se referea numai la arta romaneasca, pent