Fuziunea dintre BAE Systems şi EADS prin care s-ar fi creat cea mai mare companie de inginerie aerospaţială şi de apărare din lume a eşuat din cauza opoziţiei personale a cancelarului german Angela Merkel, în pofida unor intervenţii de ultim moment din partea guvernelor Franţei şi Marii Britanii în favoarea unei înţelegeri, scrie The Guardian.
Planul de a uni cel mai mare furnizor britanic de echipament de apărare cu producătorul franco-german al avioanelor Airbus, tranzacţie estimată la 35 mld. euro, ar fi creat un gigant industrial paneuropean cu 220.000 de angajaţi care ar fi produs de la submarine nucleare şi avioane de luptă Typhoon la aeronavele A380, cele mai mari avioane de pasageri din lume.
Potrivit unor surse apropiate discuţiilor, opoziţia lui Merkel a fost unul dintre factorii principali care au pus capăt negocierilor, cancelarul german fiind din principiu împotriva combinării unei companii de apărare cu una de inginerie aerospaţială civilă.
Fiecare din cele trei guverne avea drept de veto asupra acordului de fuziune, dar îngrijorările Germaniei cu privire la participaţia franceză la grupul nou format, cât şi disputele referitoare la viitoarea locaţie nu au putut fi rezolvate printr-o ultimă rundă de diplomaţie prin telefon. Franţa, care controlează direct 15% din EADS, a respins cererea Germaniei ca noua companie să amplaseze facilităţile de producţie în Muenchen, landul Bavaria, care va organiza alegeri anul viitor. La Berlin, autorităţile se temeau că Franţei i-ar putea reveni un pachet mai mare de acţiuni decât cel propriu, de 9%, şi că noua companie s-ar fi concentrat prea mult pe exporturile de armament, subiect sensibil în Germania, scrie Financial Times.
La rândul ei, Londra nu le-ar fi permis reprezentanţilor politici ai Germaniei şi Franţei să fie membri ai consiliului director al BAE, aşa cum prevedea planul am