Rolul Guvernului in politica externa este unul mai degraba tehnic, de executie, asadar, unul derivat, si nu originar, cum este cel al presedintelui Romaniei, arata Curtea Constitutionala a Romaniei in motivarea deciziei din 26 septembrie prin care a constatat ca sunt neconstitutionale dispozitiile art. 3, art. 18 si art.19 din Legea privind cooperarea intre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, relateaza Agerpres.
In document, judecatorii fac trimitere si la decizia din 27 iunie prin care s-a constatat existenta unui conflict juridic intre Guvern si presedinte generat de actiunea Executivului si a primului-ministru de a-l exclude pe seful statului din componenta delegatiei care participa la Consiliul European.
Curtea arata ca a statuat cu acel prilej ca in exercitarea atributiilor constitutionale, presedintele participa la reuniunile Consiliului European in calitate de sef al statului, atributie care poate fi delegata de catre acesta, in mod expres, primului-ministru.
Atunci, Curtea a retinut, in esenta, ca regimul politic consacrat de Constitutie trebuie sa fie calificat ca fiind unul semiprezidential si ca, potrivit art. 80 alin.(1) din Legea Fundamentala, presedintele reprezinta statul roman, ceea ce inseamna ca in planul politicii externe conduce si angajeaza statul.
"Acest text constitutional ii permite sa traseze liniile viitoare pe care statul le va urma in politica sa externa, practic sa ii determine orientarea in planul relatiilor externe, tinand cont, desigur, de interesul national. O atare conceptie este legitimata de caracterul reprezentativ al functiei, presedintele fiind ales de cetateni prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat", se arata in document.
De asemenea, se arata ca, in planul politicii externe, primul-ministru are competenta constitutionala de a asigura re