După pierderile repetate pe care compania de stat Tarom le-a înregistrat în ultima vreme, se pare că a venit timpul ca “foaia” să se schimbe şi instituţia să urce spre profit. Sau cel puţin acestea sunt speranţele celor care susţin proiectul de a angaja manageri privaţi pentru companiile de stat neprofitabile. După pierderile repetate pe care compania de stat Tarom le-a înregistrat în ultima vreme, se pare că a venit timpul ca “foaia” să se schimbe şi instituţia să urce spre profit. Sau cel puţin acestea sunt speranţele celor care susţin proiectul de a angaja manageri privaţi pentru companiile de stat neprofitabile.
Austriacul HeinrichVystoupil se poate mândri cu titlul de primul şef selectat din mediul de afaceri privat care preia frâiele unei companii româneşti de stat. Acesta a fost ales ieri, pentru o perioadă de patru ani, după ce pentru acelaşi post au concurat 2 0 0 de persoane. El a activat ani la rând ca manager sau consultant la companii aeronautice precum KLM, Lufthansa sau Austrian Airlines, unde a adus o creştere a profitului cu 7%. În schimb, Tarom a înregistrat în 2011 pierderi de 43 de milioane de euro. Salariul noului manager este subiect de speculaţie, vehiculându- se o sumă în euro cu multe zerouri.
Misterul se adânceşte cu atât mai mult, cu cât Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor şi infrastructurii, a declarat ieri că leafa noului şef se va încadra “în anvelopa salarială aprobată prin buget”, fără să menţioneze nici o sumă orientativă. Unele voci spun însă că salariul lui Heinrich Vystoupil ar putea ajunge şi până la 40.000 de euro pe an, iar informaţia nu pare să fie doar pură speculaţie dacă ne gândim că şi ultimii manageri au avut lefuri asemănătoare.
Proiectul aducerii de manageri privaţi în companiile de stat care înregistrează pierderi imense a fost impus României de Fondul Monetar Internaţional (FMI), ca soluţie pentru